Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!
Het Digitale Reizigers-programma geeft kinderen de middelen en kennis om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. In plaats van passieve consumenten worden zij actieve, kritische en creatieve digitale burgers.
In België is de ongelijkheid in het onderwijs een enorme uitdaging. Scholen hebben moeite om de achterstand tussen leerlingen met een lagere sociaaleconomische achtergrond en hun meer bevoorrechte medestudenten te verkleinen. Dat is des te verontrustender omdat vier op de tien kinderen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest onder de armoedegrens leven. Daarnaast zijn de nieuwe onderwijshervormingen gericht op het versterken van de kwaliteit van het onderwijs door onder andere het gebruik van digitale technologie als ondersteunend instrument en pedagogische differentiatie voor leerkrachten en studenten te bevorderen.
Te weinig leerkrachten slagen er echter in om het in hun lesplanning te integreren. De hindernissen voor de ontwikkeling van het gebruik van digitale technologie in het onderwijs, zoals die door de leerkrachten worden gezien, zijn talrijk: gebrek aan digitale apparatuur, onvoldoende opleiding van de leerkrachten, behoefte aan technische en technisch-pedagogische hulpmiddelen, …
In deze context, waarin digitaal analfabetisme een factor is geworden die de sociale ongelijkheden verergert, is het dringend nodig om leerkrachten pedagogische tools aan te bieden die zijn aangepast aan de verschillende leercontexten en -niveaus van de leerlingen om hen te helpen bij hun toch al complexe missie.
Het Digitale Reizigers-programma geeft kinderen de tools en kennis om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. In plaats van passieve consumenten worden zij actieve, kritische en creatieve digitale burgers.
Daarom doet Bibliotheken Zonder Grenzen het volgende:
De Digitale Reizigers op School: Bouwen in de digitale wereld
Door bij voorkeur al in het 5e en 6e leerjaar tussen te komen willen we de interesse van kinderen voor technologie verder opwekken. De voorgestelde pedagogische lesplannen bevorderen ook de ontwikkeling van “21e eeuwse vaardigheden” zoals probleemoplossing, collaboratief werk, creativiteit, kritisch denken, burgerschap…
In samenwerking met scholen, bibliotheken en andere onderwijs- en sociaal-culturele instellingen organiseert Bibliotheken Zonder Grenzen thematische workshops om de digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen te versterken. Elke workshop maakt het mogelijk om één of meer digitale vaardigheden te ontwikkelen, telkens met een link naar het dagelijks leven en schoolleven.
Drie pedagogische lesplannen worden voorgesteld:
Deze activiteiten zijn gratis!
Dankzij de financiële steun van Samsung België worden deze pedagogische lesplannen gratis aangeboden in het onderwijsveld en beschikbaar gesteld onder een Creative Common-licentie. Een “digitale doos” met al het technisch materiaal dat nodig is om deze activiteiten met 25 kinderen te doen, wordt voor twee weken uitgeleend. Voor en tijdens het uitlenen van de digitale doos zal BZG gratis opleiding en ondersteuning bieden aan scholen, buurthuizen en bibliotheken dit wensen.
Wilt u ons helpen meer kinderen te bereiken?
Neem contact met ons op!
U kunt ons steunen door een gift te doen of door u aan te sluiten bij ons team van vrijwilligers!