Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!
De school is de beste plaats om goed online gedrag aan te leren. Het is een plek waar ouders, kinderen en leerkrachten elkaar ontmoeten. En waar online veiligheid kan worden besproken, ongeacht de sociaaleconomische achtergrond van het kind, de digitale opleiding van de ouders of de tijd die thuis beschikbaar is om deze onderwerpen te bespreken. Het Cyber Helden-project werkt al meer dan twee jaar aan de bewustwording van online burgerschap onder 8- tot 13-jarigen, hun ouders en leerkrachten.
Voor deze gelegenheid heeft Bibliotheken Zonder Grenzen een studie laten uitvoeren om het effect van haar acties op haar doelpubliek na te gaan. Hier een terugblik op de voorbije twee jaar en de resultaten van dit onderzoek met Victoire Dunker, Program Manager sinds december 2021.
We willen de reële impact van het project en onze activiteiten op ons doelpubliek begrijpen: de kinderen, maar ook de leraren en de ouders.
Voldoen onze activiteiten aan hun verwachtingen? Voelen ze zich beter geïnformeerd en uitgerust na onze opleiding? Zijn onze pedagogische tools aangepast aan hun doelgroepen? Voelen zij zich in staat om de kinderen het juiste online gedrag aan te leren?
Als we al deze informatie hebben, kunnen we onze manier van werken aanpassen om zo goed mogelijk in te spelen op de noden op het veld.
Het is indrukwekkend om de vooruitgang van het project in enkele maanden tijd te zien: zowel wat de geografische spreiding betreft als het aantal bereikte personen. Tussen 2020 en 2021 is het aantal opgeleide leerkrachten met 800% gestegen en het aantal bereikte leerlingen met 500%. Hieruit blijkt dat het team van Cyber Helden hard werkt om steeds meer kinderen te bereiken en steeds meer leerkrachten op te leiden!
Het is ook zeer bemoedigend om te zien dat het project een positieve impact heeft op het gedrag van de kinderen en andere deelnemers. Als ik één cijfer mag noemen: 80% van de bereikte leerkrachten en ouders voelen zich nu meer op hun gemak bij het bespreken van cyberveiligheid en/of digitaal burgerschap met hun kinderen/leerlingen.
“Tussen 2020 en 2021 is het aantal opgeleide leerkrachten met 800% gestegen en het aantal bereikte leerlingen met 500%. Hieruit blijkt dat het team van Cyber Helden hard werkt om steeds meer kinderen te bereiken en steeds meer leerkrachten op te leiden!”
Er was een duidelijk heropleving na de COVID-periode.
Allereerst de relevantie van het project: tijdens de lockdown waren de kinderen meer online dan ooit. De meest van hun sociale interacties waren online, nepnieuws was alomtegenwoordig op sociale netwerken, enz. Het was dus dringend tijd en nodig om hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheden met betrekking tot het internet.
De restrictieve gezondheidsmaatregelen dwongen ons er ook toe onszelf opnieuw uit te vinden en nieuwe manieren te vinden om ons doelpubliek te bereiken. In die tijd hebben we bijvoorbeeld virtuele activiteiten voor kinderen opgezet, waardoor we in twee jaar tijd bijna 13.000 kinderen bereikt hebben!
Ten slotte was het ook in deze periode dat het project werd gediversifieerd. Ons team ontwierp middelen om gezinnen bewust te maken, ouders erbij te betrekken, buitenschoolse organisaties aan te spreken, enz. Het project begon zich ook in Vlaanderen te verspreiden.
Het is ook zeer bemoedigend om te zien dat het project een positieve impact heeft op het gedrag van de kinderen en andere deelnemers. Als ik één cijfer mag noemen: 80% van de bereikte leerkrachten en ouders voelen zich nu meer op hun gemak bij het bespreken van cyberveiligheid en/of digitaal burgerschap met hun kinderen/leerlingen.
We ontvangen regelmatig positieve feedback over het project, wat een echt stimulans is voor ons! Wat is er bijvoorbeeld beter dan dit soort getuigenis van een leerkracht te ontvangen: “Deze Cyber Helden-actie werpt zijn vruchten af en we beginnen veranderingen te zien in de mentaliteit van onze leerlingen”.
Het jaar 2022-2023 staat weer vol met nieuwe dingen!
We willen zoveel mogelijk basisscholen bij het Cyber Avontuur betrekken door lokale partnerschappen aan te gaan met gemeentes en provincies in heel België.
Wij ontwikkelen ook een nieuw aanbod voor middelbare scholen: “Cyber Captain”. Dit is een intergenerationeel project tussen leerlingen uit het middelbaar en het lager onderwijs, over digitaal burgerschap en onlineveiligheid in de schoolcontext.
Parallel daaraan werken we voortdurend aan nieuwe inhoud: nieuwe activiteiten voor leerkrachten, quizzen en webinars voor het grote publiek, een verhaal voor kinderen, enz.